– det är blodiga hästhuvuden som gäller!
Då Marknadsföreningen i Dalarna ville göra lite reklam för sin tävling Gyllene Hästen så bestämde de sig för att vara lite roliga och skicka avhuggna dalahästhuvuden till sina potentiella medverkande och gäster.
Det här blev uppenbarligen allt för mycket för reklamationsavdelningen hos Clas Ohlson som trodde att det rörde sig om ett hot.
Det här var verkligen ingen vanlig försändelse av reklampennor och det var ingen som fattade skämtet. Marknadsföreningen i Dalarna skulle uppenbarligen ha skickat det avskurna huvudet till reklamavdelningen hos Clas Ohlson men något gick tydligen fel…
Folk på reklamationsavdelningar får utstå en hel del
Då det rapporterades om detta lilla missöde hos DN online så kunde man förstås skratta gott och mena på att det här var en helskön försändelse. Man måste väl ändå säga att presentreklamen har fungerat då den når en av de allra största dagstidningarna.
Inga trista reklampennor här inte! Det hela publicerades till och med i bild så att man fick se deras skapelse vilket var en guldask med ett avhugget dalahästhuvud i guld som låg i röd färg som då skulle föreställa blod. Att detta var en referens till filmen Gudfadern kunde man inte missuppfatta.
Det gjorde gänget på reklamationsavdelningen hos Clas Ohlson heller inte. De kunde dock inte veta att detta var presentreklam som riktade sig till företagets reklamavdelning. Därför fick de intrycket av att någon lagt ned en hel del arbete på sitt klagomål eller snarare hot.
Man kan ju inte låta bli att undra vad det är som får personalen hos Clas Ohlson att tro att någon är så missnöjd att ett konstverk av detta slag tillverkas för att skickas till reklamationsavdelningen. Kanske är det så att även gänget hos Clas Ohlsons klagomålsavdelning har lite för vild fantasi?
Pennor är ett tryggare val men inte lika slagkraftigt!
Den här lilla historien ger oss en hel del kunskap om vilken typ av presentreklam som fungerar. Om du redan har beställt ett gäng reklampennor så må det vara hänt. De kommer du säkert att få användning av.
Nästa steg blir att ta reda på vem som tillverkat dessa askar med blodiga hästhuvuden och vilka andra skräckpresenter de skulle kunna tänkas utforma. Skicka dessa till kända företags reklamationsavdelningar, offentliga myndigheter och andra platser där tanterna och gubbarna blir livrädda efter att ha sett för mycket film från Hollywood.
Har du tur så kan detta leda till en artikel i DN där ditt tilltag anses ha nyhetsvärde. Var dock redo på att folk kanske inte kommer att besöka ditt evenemang eller din konferens men du får åtminstone en god chans att sprida ditt företagsnamn och din logga.
Kommer du ihåg vilka det var som låg bakom det blodiga dalahästhuvudet? Just det!