Gör det effektivt.
Du har bestämt dig för att sälja ditt företag. Nya livsmål eller yrkesmål, konkurrenstryck eller så flyttar du till en annan stad. Orsaken till försäljning kan också vara finansiella problem. Det kan finnas olika anledningar men effekten blir densamma – företagsförsäljning är en tuff process.
Anledningen till verkningsgraden på företagsförsäljningsmarknaden är relativt låg. Det spelar ingen roll om du driver en mataffär, restaurang eller hotell.
Försäljning av företag är en komplicerad process. Över 60 % ägare som vill sälja sitt företag lyckas inte. Siffrorna chockar. Hur ska du gå till väga för att sälja ditt företag till ett önskat pris? Allting handlar egentligen om rätt förberedelse. Hur kan du göra hela processen enklare och snabbare?
Trots att statistiskt sett finns det ungefär 20-30 potentiella köpare på varje framgångsrik litet företag, i 4 av 5 fall avslutas inte förhandlingar med en affär.
80 % företag som är till salu kommer inte att köpas
Enligt företagsförmedlingar och företagsmäklare i de länder där vi är verksamma finns det ungefär 20-30 potentiella kunder på varje företag som läggs ut till salu. Samtidigt visar siffrorna att 4 av 5 företag som är till salu aldrig kommer att säljas. Det innebär att fler än 95 % potentiella kunder kommer aldrig att lyckas köpa ett företag.
Marknaden för företagsförsäljning har en låg verkningsgrad
Marknaden för företagsförsäljning har den lägsta verkningsgraden. De flesta säljare lyckas inte komma överens med eventuella köpare. Anledningen är bland annat att de små företag som annonseras till salu ofta inte är lönsamma och därmed ej attraktiva för potentiella kunder.
Den andra anledningen är att företagets värde bedöms felaktigt. Orealistisk värdering leder till att potentiella köpare skräms bort. Det finns även en rad andra anledningar som gör att säljprocessen inte slutförs.
Det funkar inte att vara spontan
Spontana beslut brukar inte fungera bra vid företagsförsäljning. Att bara kasta in en annons på internet ger inga resultat. Säljprocessen av en liten verksamhet han ta upp till 6-12 månader. Det är viktigt att påpeka att företagsförsäljning är mycket svårare än t ex bostadsförsäljning.
Det är viktigt att börja förbereda sig i god tid – till och med 1-2 år innan själva försäljningen. Man måste förbereda själva företaget men också analyser marknaden, planera marknadsföringen, bestämma ifall man vill ta hjälp av en professionell rådgivare samt göra en realistisk värdering av verksamheten.
Viktiga frågor vid företagsförsäljning
Nedan hittar du en rad viktiga frågor som du borde besvara om du vill sälja ditt företag:
- Är företaget säljbart? Det finns olika kriterier för vilka företag som är säljbara, beroende på verksamhetens storlek och verksamhetsområde.
- Hur påverkar verksamhetsstorlek, område samt lönsamheten säljbarheten på ditt företag?
- Beskriv den potentiella köparen. Är det en privatperson, ett annat företag mm.
- Hur når nå fram till den potentiella köparen? Ska du anlita en professionell rådgivare/företagsmäklare som kommer att hjälpa dig med försäljningen?
- Hur ska hela säljprocessen se ut? Hur länge ska processen ta? Hur länge ska du förhandla med eventuella köpare?
- Hur ska du förbli anonym under försäljningsprocessen?
- När tänker du komma fram med dina riktiga prisförväntningar?
- Vilka dokument ska du förbereda inför försäljningen?
- Vilka rätts- och skattefrågor dyker upp under processen?