Har du precis startat en butik, restaurang, salong, bageri eller annat som du vill locka kunder till? I dagens moderna samhälle är det lätt att tro att det bästa för dig är att starta en facebook-sida samt börja twittra.
Kanske ska du också skaffa ett youtube-konto där du lägger upp filmer från ditt företag? Bara du gör det så kommer det börja storma in folk i butiken – Nej, tyvärr inte.
Så kallade sociala medier bör inte underskattas, och med moderna telefoner och appar finns det många möjligheter till att kommunicera med dina kunder. Men du bör tänka på att internet är väldigt stort, och det kostar alltid pengar att synas.
Vad du istället bör göra är att kommunicera med dina lokala kunder – de som går förbi din butik, och då är en gatupratare eller trottoarpratare tveklöst oslagbart.
Fungerar det med gatupratare?
Absolut!
En kategori butiker som är väldigt bra på att använda gatupratare är små livsmedelsbutiker, ofta drivna av ensamföretagare.
Varför fungerar gatupratare?
Utan att gå på djupet i hur människor tänker och fungerar så är det tillräckligt att säga följande:
- En gatupratare står ut från den ordinarie stadsbilden – den syns.
- Tänk dig själv att du går eller cyklar nerför en trottoar/väg. Om du ser en trottoarpratare – var fastnar din blick? På trottoarprataren såklart, och det gör den för att vi människor upptäcker sådant som sticker ut från det normala.
- En gatupratare lockar med ett bra erbjudande, och vi människor älskar att göra fynd, även om vi råkar köpa något helt oplanerat.
- Om du själv har kommit hem efter en eftermiddag på stan och försvarat ditt impulsköp med ”Jo, jag kanske inte behöver denna produkt, men jag fick 40 % rabatt så det var en grymt bra deal!” Känns det igen? Genom att använda en trottoarpratare kan du få ut detta budskap utanför din butik och ut till den stadiga ström människor som passerar – varje dag.
Vad kan vi lära oss från små livsmedelsbutiker?
Har du som vi funderat på hur små livsmedelsbutiker kan överleva? De har ofta dyra varor och inte det bästa sortimentet. Men ändå finns de kvar år efter år. Hur går det till?
Förutom hårt arbete och långa timmar så är de experter på att skapa relationer med kunderna samt ordna merförsäljning och det är här gatuprataren kommer in i bilden.
Genom att anslå ett bra erbjudande på en gatupratare lockas kunden in i butiken. Väl inne i butiker har personalen möjlighet att hjälpa kunden genom att erbjuda även andra varor.
Det är grundläggande försäljningstaktik – men om det inte vore för gatuprataren hade kunden inte kommit in i butiken. Små livsmedelsbutiker lockar jämt med olika intressanta erbjudanden som är svåra att motstå.
Om du funderar på hur ditt eget budskap ska formuleras, eller vilka färger eller typ av trottoarpratare du ska köpa – ta dig till ett område med mindre livsmedelsbutiker och se vad de skriver, hur de skriver det och vad som lockar dig. Där har du en bra grund för en egen lyckad satsning.
Varför har små livsmedelsbutiker nästan alltid gatupratare?