Meny
claesson-koivisto-rune.se
  • Hem
  • Om
  • Kontakt
claesson-koivisto-rune.se
Fungerar det fortfarande med trottoarpratare?

Fungerar det fortfarande med trottoarpratare?

Publicerat den 2021-08-092021-11-16 av Rune

 

Har du precis startat en butik, restaurang, salong, bageri eller annat som du vill locka kunder till? I dagens moderna samhälle är det lätt att tro att det bästa för dig är att starta en facebook-sida samt börja twittra.

Kanske ska du också skaffa ett youtube-konto där du lägger upp filmer från ditt företag? Bara du gör det så kommer det börja storma in folk i butiken – Nej, tyvärr inte.

Så kallade sociala medier bör inte underskattas, och med moderna telefoner och appar finns det många möjligheter till att kommunicera med dina kunder. Men du bör tänka på att internet är väldigt stort, och det kostar alltid pengar att synas.

Vad du istället bör göra är att kommunicera med dina lokala kunder – de som går förbi din butik, och då är en gatupratare eller trottoarpratare tveklöst oslagbart.

Fungerar det med gatupratare?

Absolut!

En kategori butiker som är väldigt bra på att använda gatupratare är små livsmedelsbutiker, ofta drivna av ensamföretagare.

Varför fungerar gatupratare?

Utan att gå på djupet i hur människor tänker och fungerar så är det tillräckligt att säga följande:

  • En gatupratare står ut från den ordinarie stadsbilden – den syns.
  • Tänk dig själv att du går eller cyklar nerför en trottoar/väg. Om du ser en trottoarpratare – var fastnar din blick? På trottoarprataren såklart, och det gör den för att vi människor upptäcker sådant som sticker ut från det normala.
  • En gatupratare lockar med ett bra erbjudande, och vi människor älskar att göra fynd, även om vi råkar köpa något helt oplanerat.
  • Om du själv har kommit hem efter en eftermiddag på stan och försvarat ditt impulsköp med ”Jo, jag kanske inte behöver denna produkt, men jag fick 40 % rabatt så det var en grymt bra deal!” Känns det igen? Genom att använda en trottoarpratare kan du få ut detta budskap utanför din butik och ut till den stadiga ström människor som passerar – varje dag.

Vad kan vi lära oss från små livsmedelsbutiker?

Har du som vi funderat på hur små livsmedelsbutiker kan överleva? De har ofta dyra varor och inte det bästa sortimentet. Men ändå finns de kvar år efter år. Hur går det till?

Förutom hårt arbete och långa timmar så är de experter på att skapa relationer med kunderna samt ordna merförsäljning och det är här gatuprataren kommer in i bilden.

Genom att anslå ett bra erbjudande på en gatupratare lockas kunden in i butiken. Väl inne i butiker har personalen möjlighet att hjälpa kunden genom att erbjuda även andra varor.

Det är grundläggande försäljningstaktik – men om det inte vore för gatuprataren hade kunden inte kommit in i butiken. Små livsmedelsbutiker lockar jämt med olika intressanta erbjudanden som är svåra att motstå.

Om du funderar på hur ditt eget budskap ska formuleras, eller vilka färger eller typ av trottoarpratare du ska köpa – ta dig till ett område med mindre livsmedelsbutiker och se vad de skriver, hur de skriver det och vad som lockar dig. Där har du en bra grund för en egen lyckad satsning.

Varför har små livsmedelsbutiker nästan alltid gatupratare?

För företag

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Kontorsmaterial
  • Att byta till e-fakturor
  • Elektroniska-fakturor
  • Videokonferenssystem
  • För företag som vill hantera sina löner inhouse
  • Effektivisera dokumenthantering med datafångst
  • Varför videomöten?
  • ID06 är byggbranschens eget ID-kort
  • Vill du sälja ditt företag?
  • Adr grundkurs
  • Innovativt kontorsmaterial
  • Bokföring i ett aktiebolag
  • CRM-kunskaper alla företagsledare bör ha
  • Ett vackert och livfullt kontor med glasväggar
  • Fördelar med kompatibla bläckpatroner
  • Bokföring för nybörjare
  • Starta nytt bolag
  • Fasadvepa en flexibel exponering
  • Grossister
  • Lediga lokaler till företaget
  • Arbetsbelysning finns i många olika uppsättningar
  • Bättre trivsel med rätt kontorsväggar
  • Välj rätt kopieringspapper till kontoret
  • 4 saker att tänka på du ska starta eget
  • Skillnaden mellan bra och dålig arbetsbelysning

Senaste kommentarer

  • Arne om Att byta till e-fakturor
  • Sven Holmqvist om Att byta till e-fakturor
Copyright © claesson-koivisto-rune.se