När bör du skicka din anställde på förhandlingsteknik kurs?
Har du en anställd som presterar alldeles utmärkt i många situationer, men som låser sig i vissa, återkommande? Anar du ett mönster att när den anställde hamnar i en situation som kräver lite enkel förhandling för att komma vidare, men då inte lyckas utan hellre går där ifrån med svansen mellan benen?
Eller ännu värre, inte lyckas slutföra en affär till rätt villkor och pris. Som arbetsgivare är det då dags att agera för att hjälpa.
Troligen är det så att du genom att skicka denna anställde på en förhandlingsteknik kurs kommer att öka både produktiviteten och moralen hos personen i fråga.
Att som anställd veta vad som förväntas av en, men inte kunna leverera är inte roligt. Viktigt dock att du pratar igenom vad du har för förväntningar och vad du skulle vilja se annorlunda – annars kanske den anställde inte alls har samma inställning som du till kursen. En kurs i förhandlingsteknik är något som man kan ha nytta av både professionellt och privat genom hela livet.
Vilka verktyg eller tekniker får den anställde med sig tillbaka?
Detta är såklart helt beroende på kursen i fråga. Vår rekommendation är att du är helt på det klara med vad du har för mål för personen ifråga.
Vad vill du att personen ska kunna applicera på verksamheten efter en genomförd kurs. Beroende på om ni är ett produktionsbolag, säljbolag eller it-bolag så har ni garanterat olika typer av behov – som därmed styr valet av kurs.
Viktigt är också att säkerställa att all information och genomgånget kursmaterial ges till den anställde efter kursen. Detta kan ni eventuellt nyttja för att hjälpa någon annan inom företaget.
Dock är det här viktigt att påpeka att rollspel är en väldigt stor del av en förhandlingsteknik utbildning. Så vi uppmuntrar inte till att försöka stjäla något företags kursmaterial och hålla interna utbildningar. Se till att få professionell hjälp så att ni lär er korrekt från början.
Vad kan du som chef förvänta dig av den anställde?
Då rollspel är en väldigt stor del av förhandlingsteknik utbildning så kan det finnas ett inslag av en förändrad attityd hos den anställde.
Vårt råd är att uppmuntra denna förändring och se vad den ger för resultat.
Ofta får den anställde också en mängd inspiration och bra idéer från kursen om hur ni skulle kunna förbättra verksamheten – Ta tillvara på dessa idéer och förhandla med personen om hur/när/varför just den eller den idén skulle vara värd att genomföra.
Till syvende och sist kommer en person inte att förändras utan stöd från sin omgivning. Varför inte prova att hjälpa den anställde med förberedelserna inför nästa förhandlingstillfälle.
Förberedelser är A och O inom förhandling och det är helt avgörande för hur utfallet av förhandlingen blir. Kanske har du någon bakgrundsinformation om kunden eller affären ni håller på med.
Vad som helst som kan hjälpa kommer att göra det lättare för personen i fråga, samt svetsa samman ert team ännu mer och alla kommer ju att vinna på att din anställde gör bättre ifrån sig på nästa förhandling, eller hur?