Första dagen i nya kontoret och du är redo att jobba! Kanske du precis hyrt in dig i ett kontorshotell, kanske har du skaffat en egen liten lokal som nu ska bli ditt kontor.
Nu ska saker bli gjorda, nu ska din firma skaffa kunder. Ganska snart kommer du att upptäcka att de få pinaler du tagit med dig inte räcker på långa vägar.
Man tar mycket för givet när man går från att sitta på ett stort kontor där någon annan sköter inköpen av kontorsmaterial, och det blir lite som när du flyttade hemifrån och det första du upptäcker att du inte har är en korkskruv.
Vi ska här titta lite på vad du kan behöva anskaffa i form av kontorsmaterial när det är dags att inreda ett eget kontor.
Först och främst är det förstås möbler som gäller, men det upptäcker du bäst själv utifrån rummets egenskaper och dina behov.
Vilken typ av arbete är det du ska utföra? Typiskt kontorsarbete, om vi bortser från de branschspecifika attribut du säkert redan har full koll på (det är inte dem man glömmer) kräver ett skrivbord och en stol.
Ett höj- och sänkbart skrivbord och en ergonomisk stol är en klok investering. Du behöver kanske besöksstolar, kanske en bokhylla och skåp, och glöm inte belysningen!
Det är det du tagit för givet förut som är det svåraste, kontorsmaterialet. Det har kanske alltid funnits ett välfyllt förråd där pärmar och häftklamrar funnits tillhands. Nu är det du som måste skaffa allt på egen hand.
Så vad behöver du för kontorsmaterial då? Du kanske behöver pärmar, pärmregister, kopieringspapper, kuvert av olika slag och post-it lappar. Till dessa behövs häftapparater och klamrar i rätt storlek, hålslag, häftborttagare, plastfickor. Saxar, pennor, suddgummin, linjaler och tejp är kontorsmaterial som alltid behövs.
Alla företag har olika behov och förbrukar olika typer av material så det är väl värt att känna sin organisation så man inte förköper sig på onödigt material.
Beroende på vilka maskiner du har anskaffat tillkommer sedan lamineringsfickor, batterier, glödlampor, toner till skrivaren och mycket mer.
Ett hett tips är att något av det första du gör på ditt nya kontor är att sätta dig och skriva en lista på allt du kommer på att du kan behöva. Det kommer att spara dig många turer till pappershandeln och kanske visar det sig att det är läge att skaffa rabattkort eller konto.
När du utrustat dig kommer sedan ditt arbete flyta på bättre utan avbrott för kontorsmaterialshopping.