Mötesbokning leder till en effektivare försäljningsorganisation
Arbetar ni med mötesbokning idag?
Ett lyckat samarbete inom mötesbokning resulterar i en effektivare säljorganisation där era utesäljare avlastas med den delen av arbetet som handlar om att bearbeta potentiella kunder genom så kallade cold calls och kan istället fokusera på att leverera era unika säljpitchar på plats hos era framtida kunder.
Varför/varför inte?
Vi märker att många företag avvisar professionella mötesbokningsföretag med kommentarer som ‘vår bransch är unik, vår säljkår besitter viss specialkompetens som inte ni kan efterlikna’ bland många andra motargument.
Vi vet av erfarenhet att dessa argument kan motbevisas redan vid det första bokade mötet – det första steget i försäljningsprocessen där det initiala intresset väcks är oftast en process som avhandlas på ett fåtal minuter.
Här handlar det om att väcka ett intresse så pass stort att prospects beviljar en andra kontakt – antingen vid förhandlingsbord eller för att höra mer om er och er verksamhet.
Nackdelar
Ett vanligt problem vid mötesbokning är att man vid mötesbokningsprocessen ger en missvisande bild av vad mötet skall handla om vilket leder till att mötet senare fallerar. Därför är det viktigt att man som företagare är noggrann när man väljer mötesbokningspartner. Ett lyckat samarbete skall alltid ha två nöjda parter.
Styrkor
Styrkorna med att outsourca mötesbokning är flera. Få säljorganisationer kan konkurrera om ett callcenters effektivitet när det gäller utgående samtal per dag. Ofta hinner en enda anställd ringa hundratals samtal per dag – hur många samtal ringer en genomsnittlig säljare i er organisation?
Vidare är mötesbokare proffs på att väcka intresse på kort tid och kan därmed boka fler möten på samma tid. Varför inte fokusera på det ni är bäst på? Processen förbättras ofta över tid vilket ställer krav på er framtida samarbetspartner – kan du se långsiktighet i samarbetet?
Aktörer
Idag finns mängder av aktörer på marknaden och det är något av en djungel att hitta en aktör som passar bäst. Genom att söka information om varje företag kan man enkelt få en tydlig omvärldsbild om varje aktör vilket underlättar beslutsprocessen.
Vidare kan man få sig en bra bild av företagens värderingar och därmed se ifall dessa speglar eller kanske strider mot era egna. Vanligt är att man som aktör profilerar sig mot specifika branscher vilket borde återspegla kompetens.
Mer information
En enkel sökning på exempelvis Google ger dig mängder av träffar med aktörer som arbetar med mötesbokning. Där kan du läsa mer om vad som utmärker varje unik aktör och bilda dig en uppfattning om hur branschen fungerar!